Medycyna Mitochondrialna

Medycyna mitochondrialna to w naszym kraju nowa dziedzina związana z leczeniem schorzeń i dolegliwości. Opiera się na wiedzy z anatomii i fizjologii komórek ludzkiego ciała. Jest to dziedzina szczególnie mnie interesująca, zwłaszcza w kontekście leczenia schorzeń przewlekłych i wielonarządowych. W swojej pracy zawodowej coraz częściej spotykam się z sytuacją, kiedy pacjent zgłasza się na terapię z powodu konkretnej dolegliwości bólowej np. kręgosłupa a ostatecznie okazuje się, że ma szereg innych symptomów świadczących o zaburzeniach na poziomie mitochondriów. To w nieprawidłowej funkcji mitochondriów ( małych, komórkowych elektrowni) leży pierwotna przyczyna wszelkich schorzeń. Jednak musimy wiedzieć, że zaburzenie ich funkcji nie od razu skutkuje wystąpieniem choroby gdyż organizm posiada bardzo duże zdolności adaptacyjne i kompensacyjne. Zaburzenia funkcji mitochondriów zaczynają się w sposób kompletnie niezauważalny, a ich skutki stopniowo narastają w czasie. Dopiero gdy wspomniane mechanizmy adaptacji i kompensacji przestaną radzić sobie z problemem zaczynamy odczuwać objawy tych zaburzeń. Gdy mitochondria zostaną zniszczone, ich funkcja zahamowana lub zakłóceniu ulegnie metabolizm komórkowy może dojść do wystąpienia wszelkich możliwych objawów w całym naszym ciele. Jednakże poprzez prawidłowe, wczesne rozpoznanie poznajemy pierwotną przyczynę co daje możliwość skutecznego leczenia aż do całkowitego wyzdrowienia.

OBJAWY MITOCHONDROPATII WTÓRNEJ

Bóle i zawroty głowy, migrena, niedająca się wytłumaczyć nadwaga, zmęczenie o poranku i wyczerpanie w drugiej połowie dnia, zgaga, nadciśnienie, osłabienie i skurcze mięśni, nadwrażliwość na światło, zapachy i dźwięki, kamienie żółciowe, ciągłe parcie na mocz, kołatanie serca, zespół wypalenia, problemy ze snem, częste infekcje, mdłości po jedzeniu, problemy z trawieniem, niepłodność, niewyjaśnione bóle, drętwienia, cukrzyca, nietolerancja alkoholu, zmniejszenie wydolności fizycznej i umysłowej, wolniejszy przebieg pracy, większa ilość popełnianych błędów, mroczki przed oczami, rozdrażnienie, ataki wilczego głodu na słodycze, oblewanie się potem, bóle mięśni, kręgosłupa i stawów, ścięgien i więzadeł, obrzęki stawów. Do tego dołączyć należy zaburzenie rytmu dobowego- niektóre osoby pierwszy posiłek spożywają dopiero w południe, chodzą spać po północy, niektóre osoby tylko przed południem lub też tylko wieczorem posiadają nieco energii do wykonania różnych czynności. Charakterystyczne jest również osłabienie mięśni, mrowienie lub drętwienie palców rąk oraz stóp, kłucie, rwanie, pieczenie skóry, pieczenie języka i na podeszwach stóp.

Zwiększona reakcja na stres: niski bodziec prowadzi do wystąpienia reakcji stresowych, którym towarzyszy uczucie wyczerpania, wzmożonego napięcia mięśni, rozkojarzenie i zapominanie, przyspieszona akcja serca, biegunka lub zaparcia. Utrudniona koncentracja uwagi, wykonywanie kilku czynności równocześnie staje się niemożliwe, słaba pamięć do imion i nazwisk, trudności w znajdywaniu odpowiednich słów podczas rozmowy, spowolnienie mówienia i myślenia. Często charakterystycznym objawem jest pojawianie się zmęczenia po posiłku zawierającym węglowodany i silne uczucie senności. Zimne stopy, także w okresie letnim, brak gorączki podczas infekcji. I jeszcze wiele, wiele innych ….

Wszystkie te objawy wskazują na znacznego stopnia niedobór energii !!!

Można oczywiście żyć z takimi objawami, gdyż lekarze nie znajdują konkretnej choroby. Jednak człowiek ten wcześniej czy później zachoruje a zadzieje się to wówczas gdy wspomniane już mechanizmy kompensacji i adaptacji organizmu zawiodą. Bez odpowiedniego wsparcia wymienione objawy mogą prowadzić do powstawania poważnych schorzeń np. zespół chronicznego zmęczenia, fibromialgia, choroby tarczycy, choroby autoimmunologiczne, nowotworowe i wiele innych. Medycyna klasyczna, nie analizując pierwotnej przyczyny występujących u pacjenta objawów, przepisując lekarstwa na każdy z objawów wyniszcza organizm mitochondropaty coraz bardziej.

terapia_mitochondrialna

TERAPIA MITOCHONDRIALNA

Terapia mitochondrialna polega na przywracaniu równowagi w przebiegu metabolizmu komórkowego, co w efekcie pozwala wywierać pozytywny wpływ na istniejące już choroby i zapobiegać wystąpieniu kolejnych. Terapia składa się z kilku współistniejących jednoczasowo filarów:

• Zmiana sposobu odżywiania,
  • Aktywność fizyczna,
  • Redukcja poziomu stresu,
  • Poprawa jakości i długości snu,
  • Suplementacja mikroskładników odżywczych.

Odżywianie: powinniście wiedzieć, że wrogiem zdrowia jest dieta bogata w węglowodany. Jednak ograniczając węglowodany w diecie należy dostarczyć organizmowi więcej tłuszczy jako źródła energii. Całkowita ilość spożywanych dziennie kalorii ( ok.2200 kobiety i ok.2500 mężczyźni) powinna składać się z: 40-50 % tłuszczu, 20-30 % węglowodany złożone, 20-30 % białka.

Aktywność fizyczna: Pamiętaj: Kto dużo siedzi, umiera szybciej !!! Codzienny 30-40 minutowy marsz, umiarkowane ćwiczenia fizyczne, zwłaszcza trenujące koordynację, równowagę oraz siłę , a także umiarkowanie obciążająca praca w ogrodzie uruchamiają mitochondria i pobudzają je do regeneracji i namnażania. Ruch jest najbardziej skuteczny gdy odbywa się na świeżym powietrzu, gdyż odpowiednia podaż tlenu umożliwia przyłączanie się tlenku azotu do mitochondriów. Ponadto ruch obniża poziom stresu, redukuje skłonność organizmu do stanów zapalnych, przedłuża życie i poprawia jego jakość.

Jeżeli nie możesz zmobilizować się do samodzielnego wysiłku, zgłoś się do mnie a ja pomogę Ci przezwyciężyć ,, wewnętrznego lenia” lub polecę odpowiedniego trenera z doświadczeniem, z którym przejdziesz przez najtrudniejsze momenty w procesie przywracania aktywności, energii i zdrowia.

Redukcja poziomu stresu: Stres wprowadza Twój organizm w błędne koło: przyspieszony oddech i puls spoczynkowy, wysokie ciśnienie krwi, nadmierna potliwość, skłonność do stanów zapalnych zwiększa ilość wolnych rodników oraz tlenku azotu , hamuje metabolizm cukrów, wyprowadza organizm z równowagi hormonalnej oraz zaburza funkcję układu nerwowego ( zwłaszcza autonomicznego ). Sposobów na redukcję stresu jest bardzo wiele. Jeżeli interesuje Cię to zagadnienie zajrzyj do zakładki ,, Zarządzanie stresem” lub skontaktuj się ze mną.

Poprawa jakości i długości snu: Dziś dwie trzecie dorosłych osób nie przesypia zalecanych ośmiu godzin na dobę a niejednokrotnie zaburzona jest także jakość snu. Zadaj sobie pytanie: czy wysypiałeś się regularnie w ciągu ostatniego miesiąca? Czy przypominasz sobie kiedy ostatnio obudziłeś się sam , bez budzika, i czułeś się wypoczęty?

Niedobory snu i zaburzenia prowadzą do niszczenia układu immunologicznego i ponad dwukrotnie zwiększają ryzyko zachorowania na nowotwór. Niewystarczająca ilość snu znacząco zaburza poziom cukru, zwiększa ryzyko miażdżycy, choroby wieńcowej, udaru oraz przyczynia się do powstawania zaburzeń psychicznych, w tym depresji, nerwicy i skłonności samobójczych. Niedobór snu wzmaga apetyt a to jest niezawodny sposób na zwiększenie wagi u dzieci i dorosłych. Konsekwencji zaburzeń i niedoboru snu jest bardzo wiele. Mogę je podsumować jednym krótkim stwierdzeniem: Im krótszy sen tym krótsze i gorszej jakości Życie.

Zdrowy sen wpływa regeneracyjnie na wszystkie funkcje naszego organizmu. Jest zatem najskuteczniejszym sposobem codziennej troski o zdrowie mózgi i całego organizmu. Stanowi najlepszą broń, jaką dała nam Natura, w walce ze śmiercią.

A oto 12 sposobów na dobry sen:
1. Śpij o stałych porach, zadbaj o swój rytm dobowy.
2. Trenuj najpóźniej 2-3 godziny przed snem.
3. Unikaj kofeiny i nikotyny, które są stymulantami i zaburzają sen.
4. Nie spożywaj alkoholu późnym wieczorem.
5. Unikaj jedzenia obfitych posiłków i picia dużych ilości napojów późnym wieczorem.
6. Unikaj ( jeśli to jest możliwe ) zażywania lekarstw, które opóźniają lub zaburzają sen takich jak: niektóre środki na nadciśnienie , choroby serca i astma oraz lekarstw na kaszel, przeziębienie i alergie.
7. Unikaj drzemek po godzinie 15.
8. Odpręż się , zrelaksuj przed pójściem spać.
9. Weź gorącą, relaksującą kąpiel przed snem- spadek temperatury ciała po wyjściu z wanny ułatwia zasypianie.
10. Sypialnia to miejsce do spania – powinna być ciemna, chłodna i pozbawiona różnorakich gadżetów przykuwających uwagę.
11. Przebywaj w naturalnym świetle słonecznym minimum 30 minut w ciągu dnia – sprzyja to regulacji dobowego cyklu snu.
12. Kiedy sen nie nadchodzi w ciągu 20 minut od położenia się do łóżka , albo gdy narasta w Tobie lęk, czy niepokój , wstań i zacznij wykonywać jakąś relaksującą czynność dopóki nie zaczniesz odczuwać senności.

Jeżeli masz niedobory snu lub jego zaburzenia i nie umiesz sobie z tym poradzić zgłoś się po poradę. Dobry, zdrowy sen stanowi podstawową potrzebę życiową. Należy zaspokajać ją sposób jak najbardziej naturalny. Pamiętaj: leki nasenne niczego nie zmieniają ! Dają złudne poczucie, że łatwiej zasypiasz ale czy rano budzisz się wypoczęty , w dobrym nastroju i pełen energii do działania ? Masz kłopoty ze snem – zadzwoń i umów się na wizytę.

Zapraszam

Suplementacja mikroskładników: to temat rzeka. W tym miejscu wspomnę tylko, ze organizm do poprawnego funkcjonowania potrzebuje systematycznego dostarczania substancji odżywczych (białek, tłuszczy i węglowodanów) oraz soli mineralnych i witamin. Są one niezbędne dla prawidłowego odżywienia organizmu, dostarczania mu odpowiedniej dawki energii do działania oraz do prawidłowego przebiegu wszelkich procesów biochemicznych metabolizmu komórkowego . Mikroelementy i witaminy warunkują prawidłowy przebieg tych procesów i sprzyjają zachowaniu równowagi biochemicznej.

Zakres niezbędnej suplementacji oraz dawki poszczególnych preparatów dobierane są zawsze indywidualnie. Jeżeli potrzebujesz pomocy w tym zakresie zapisz się na konsultację.