data opublikowania: 04.01.2017

Bóle kręgosłupa a styl życia

Różnego rodzaju dolegliwości bólowe kręgosłupa przydarzają się osobom w różnym wieku. Mają one różny charakter i nasilenie oraz czas trwania. Obecnie coraz  więcej młodych i bardzo młodych osób uskarża się na dolegliwości. Czasami są to osoby w wieku lat kilkunastu. Na coraz wcześniejsze powstawanie bólu kręgosłupa ma wpływ styl naszego życia. Coraz więcej czasu spędzamy w pozycji siedzącej, która bardzo obciąża statycznie struktury kręgosłupa. Jednocześnie mamy coraz mniej wszechstronnego ruchu, którego nasz organizm tak bardzo potrzebuje, nie tylko po to by chronić kręgosłup ale też dla zachowania sprawnego funkcjonowania  układu oddechowego oraz serca i układu krążenia.

bole-kregoslupa-1

Do tego dokłada się nieodpowiednie odżywianie. W związku z prowadzonym siedzącym trybem życia potrzebujemy lekkiego , mniej kalorycznego i dobrze zbilansowanego pożywienia. Wiele osób spożywa zbyt dużo pokarmów, co powoduje wzrost wagi ciała i zwiększone obciążenie dla stawów, kręgosłupa i serca, obciąża układ krążenia, powoduje miażdżycą, cukrzycę i zwiększa ryzyko innych schorzeń metabolicznych. Ponad to coraz trudniej jest o tzw. zdrową żywność. Na rynku jest mnóstwo przetworzonych, naszprycowanych chemią produktów. Nawet jeśli próbujemy odżywiać się zdrowo czasami nie jesteśmy w stanie uniknąć zagrożeń.

Dodatkowy aspekt sprawy stanowi przemysł farmaceutyczny, który bombarduje nas mnóstwem reklam wszelakich suplementów diety, środków przeciwbólowych i i innych. Zażywasz tabletkę i już nic nie ogranicza Twojej normalnej aktywności.  Ale czy na pewno? Zastanówmy się nad tym. Ból jest sygnałem płynącym z organizmu informującym, że w naszym ciele dzieje się coś złego. Nie jest chorobą samą w sobie. Jeżeli zlekceważysz go lub co gorsze, zażyjesz środek uśmierzający ból tracisz kontrolę nad tym co dzieje się z Twoim ciałem. Pozwalasz chorobie bezkarnie rozwijać się dalej, aż osiągnie krytyczny poziom i nagle znajdziesz się w szpitalu po przebytym udarze lub zawale lub nagle okaże się , że wymagasz natychmiastowej operacji. Zaskoczony powiesz:,, jak to, przecież nic mi wcześniej nie dolegało”. A może jednak tak, tylko usypiałeś swą czujność zażywając tak bardzo polecane i reklamowane specyfiki. Wszak firmy farmaceutyczne nie mają interesu w tym by nas wyleczyć. Raczej chodzi o to by wszyscy zażywali leki jak najdłużej, najlepiej do końca swojego życia. Zatem, zamiast ulegać presji reklam weź swoje zdrowie w swoje ręce. Nikt lepiej od Ciebie nie potrafi o nie zadbać. Nikt bardziej niż Ty sam nie pomoże pozbyć się wszelkich dolegliwości, a tym bardziej im zapobiec.

Jeżeli Twój organizm wysyła sygnały bólowe należy zastanowić się co jest tego powodem. Musisz bowiem wiedzieć, że nim w naszym ciele rozwiną się objawy konkretnej choroby, najpierw następuje cały szereg różnorodnych zaburzeń funkcjonalnych. To one powodują, że czujesz się źle, masz dyskomfort , a nawet odczuwasz ból. Idziesz do lekarza , wykonujesz serię badań i nadal nie wiadomo dlaczego cierpisz. Zaburzenia funkcjonalne rzadko mają odzwierciedlenie w wynikach badań. Gdy dotyczy to kręgosłupa pojawiają się okresowo bóle w odcinku szyjnym, lędźwiowym lub piersiowym ( w zależności od tego , który z nich jest bardziej przeciążany).Początkowo mają związek z tym co właśnie zrobiliśmy- dźwignęliśmy coś ciężkiego, podnieśliśmy dziecko, wyjmowaliśmy zakupy z auta itp. Często są to czynności, które wykonywaliśmy już wcześniej wiele razy i nic nie wskazywało, że coś mogłoby nam zaszkodzić. Zażywamy środek przeciwbólowy, upływa kilka dni i zapominamy o tym co nas spotkało wracając do normalnego trybu życia. Za jakiś czas ( różnie długi) sytuacja powtarza się , a potem znów powtarza. Aż wreszcie  bum!! Nie mogę wstać z łóżka, nie mogę iść do toalety, nie mogę przekręcić się z boku na bok. Nie mogę spać , nie mogę siedzieć, nie mogę chodzić. Dlaczego ? Co się stało? Przecież muszę iść do pracy!

bole-kregoslupa-2

Drogi czytelniku, jeżeli znalazłeś się w takiej sytuacji, jedyne co musisz to podjąć odpowiednie, konsekwentne  leczenie. Pamiętaj! Nigdy nie jest tak źle aby nie mogło być gorzej! Niejeden mój pacjent przekonał się o tym na własnej skórze. Uwierz mi, nikt lepiej nie zadba o Twoje zdrowie niż Ty sam  z niewielką naszą pomocą. Działania są systemowe a proces leczenia przebiega w czasie.

• Musisz zrozumieć na czym polega Twój problem. Jeżeli czegoś nie wiesz lub nie rozumiesz – pytaj.
  • Musisz mieć plan działania i chcieć go zrealizować. Wymaga to czasu, konsekwencji i determinacji.
  • Realizacja planu leczenia i zmiana stylu życia. Wymaga to wiele czasu i pracy nad sobą. Niejednokrotnie wymaga to przeorganizowania miejsca pracy, zmiany nawyków dotyczących pracy i spędzania czasu wolnego, zmiany sposobu wykonywania codziennych czynności życiowych. Trzeba aktywnie wypoczywać, wpleść gimnastykę lub inną porcję     ,, zdrowego” ruchu w codzienny plan zajęć, zmienić sposób odżywiania i co najważniejsze pamiętać, że w życiu są rzeczy ważne i ważniejsze a dbałość o własne zdrowie należy do najważniejszych w hierarchii ważności.
  • Ograniczyć lub wyeliminować stres- to chyba najtrudniejsze zadanie. Dobrze jest wypracować sobie swój sposób na redukcję stresowych napięć.

Drodzy pacjenci, musicie wiedzieć, że w Waszym ciele nic nie dzieje się bez przyczyny. Jeżeli macie siedzącą pracę, zbyt mało ,, dobrego ” ruchu i niezbyt poprawnie się odżywiacie, możecie spodziewać się problemów. Im więcej siedzicie i mniej się ruszacie problemy będą większe.

Siedząc przez wiele godzin, często w wymuszonej i niepoprawnej pozycji przy komputerze, narażamy nasz kręgosłup na ogromne przeciążenia statyczne. Dochodzi wówczas do miejscowego  wzrostu napięcia mięśniowego. Możemy odczuwać ból lub dyskomfort oraz sztywność podczas ruchów. Jeśli to zlekceważymy nasz organizm stopniowo przyzwyczai się do zaistniałej sytuacji aż do następnego etapu, w którym stwierdzimy nawrót bólu o większym niż poprzednio nasileniu, ograniczenie ruchomości, trudności przy wstawaniu i chodzeniu. W przypadku przeciążenia odcinka szyjnego może pojawić się uporczywy ból głowy, który trudno uśmierzyć środkami przeciwbólowymi. Niektórzy ludzie na tym etapie poszukują pomocy. Na polskim rynku medycznym,  zazwyczaj , pierwszą osobą do której trafia pacjent jest lekarz. I dobrze, lecz w tej sytuacji wiele zależy od tego do kogo Państwo traficie. Leczeniem zaburzeń funkcjonalnych zajmują się fizjoterapeuci. Mądry lekarz oczywiście rozpozna problem i pokieruje gdzie trzeba. Dobry, zaufany fizjoterapeuta w tej sytuacji to skarb.

bole-kregoslupa-3

Jeżeli pacjent w tym momencie nie uzyska pomocy, proces trwa nadal. Wzmożone napięcia mięśni potęgują się w miarę upływu czasu. Do nich dołączają się ograniczenia ruchomości stawów międzykręgowych- będące dodatkowym źródłem bólu. Pacjent zaczyna odczuwać dyskomfort podczas wykonywania różnych czynności, np. nie sięga juz tam gdzie sięgał, nie skręca głowy tylko musi obrócić się swoim ciałem itp. W obliczu zaistniałej sytuacji zwiększa się nacisk na dysk, pod wpływem którego dysk uwypukla się tworząc tzw. wypuklinę krążka międzykręgowego ( widoczną w badaniu MRI). Gdy wypuklina utrzymuje się w czasie, stale rozciągany pierścień włóknisty pęka i powstaje przepuklina jądra miażdżystego. Jest to mechaniczne uszkodzenie dysku, którego leczenie może być zachowawcze lub operacyjne. W przebiegu dyskopatii może pojawić się ucisk na korzenie nerwowe, co objawia się bólem promieniującym do kończyn, mrowieniem, drętwieniem, zaburzeniami czucia i osłabieniem mięśni. Są to poważne objawy neurologiczne, które powinny skłonić nas do zrobienia rezonansu magnetycznego i  wizyty u neurochirurga. Skuteczne leczenie sprowadza się zwykle do ścisłej współpracy lekarza z fizjoterapeutą. W niektórych przypadkach leczenie zachowawcze przynosi dobre efekty. Jednak niekiedy konieczne jest leczenie operacyjne. Dobrze jest by pacjent był do zabiegu odpowiednio przygotowany, wówczas szybciej po operacji wróci do normalnego funkcjonowania. Po zabiegu większość pacjentów wymaga rehabilitacji, gdyż bojąc się wykonywania ruchów, pogarsza swój stan funkcjonalny usztywniając plecy w wyproście. Im więcej czasu upłynie od zabiegu tym trudniej jest odzyskać prawidłową funkcję kręgosłupa i pozbyć się złych nawyków.

bole-kregoslupa-4

To co opisałam to bardzo uproszczony przebieg choroby kręgosłupa. Zwykle komplikuje się przez występowanie objawów i zaburzeń towarzyszących w postaci:

• wzmożonych napięć pośladka,
  • przykurczu mięśni kulszowo-goleniowych i biodrowo-lędźwiowych,
  • zaburzeń ze  stawu krzyżowo-biodrowego,
  • zapalenia kaletki  krętarzowej,
  • wzmożonego napięcia pasma biodrowo-piszczelowego,
  • i innych.

Tak więc  ,,Twoje zdrowie w Twoich rękach” a my – fizjoterapeuci- możemy Ci pomóc trzymać ster. Powodzenia!

healthy-lifestyle